Sunday 2 June 2013

Tangga

Beruk apa si Aiman Afiq ni buat lawak pasal tangga memalam buta. Aku doakan malam ni dia diganggu puaka berambut panjang.

Ketika aku menuntut di sekolah bukit, aku ni boleh tahan kuat peluh juga. Bukan sebab aku rajin bersukan, tapi kerana tangga bukan main banyak lagi. Aku rasa peruntukan buat tangga tu cukup untuk dapatkan pelajar buku teks yang baru dan lebih menghairahkan. 

Bagilah buku cantik macam mana pun, kalau 'design' buku teks sekolah ada gambar perempuan separuh bogel pun aku tahu aku takkan sentuh. Bosan tahap gampang dah buku teks ni, tapi buku teks sejarah aku boleh terima. Sebab apa? sebab ber'genre' komedi. Dengan jalan cerita yg lucu, nama yang pelik-pelik sampai sekarang aku ingat si temenggu jugah anak barieng tu. Pawer tak pawer aku?

Waktu aku tingkatan lima, aku tak kuat study tapi gagah bercinta. Tak hero lah kalau kau pergi sekolah untuk belajar, bagi aku sekolah ni tempat untuk kena rotan, kena maki dengan cikgu, kena tampar, kena cubit puting, kena sebut nama kat perhimpunan (haa yang ni pawer), kena ngumpat dengan makwe-makwe. Natang apa time periksa pun markah aku lebih kurang aja dgn bebudak hok bersungguh tu. Baik aku tak payah belajar, baik tiru aja. Tapi lama-lama kau ingat kawan kau nak tolong kau kalau kau bersikap mementingkan diri sendiri dan taknak berusaha? Kau ingat kau boleh survive dengan prinsip kau yang penuh ego dan taknak renung diri sendiri? Lama-lama melingkup juga keputusan aku. Natang apa orang lain periksa 'Pend Syariah Islam' dapat markah tinggi, aku dapat 37%. Aku rasa kalau beruk jawab periksa pun boleh 'score' lagi tinggi. Yang bab periksa sejarah ni lagi tak masuk akal, ada juga orang yg gagal tapi ada markah. Sampai ke aku, KOSONG PERATUS. Kau tak percaya kau boleh pergi tanya Cikgu Azri, tak pasal-pasal kena pukul dengan kertas periksa sendiri dalam bilik guru, siap kena 'GONJOL' lagi dari abah azri.

Tak cukup dengan kena maki sebab bebal tang akademik, aku asyik kena panggil sebab bercinta. Padan muka pasangan aku waktu tu, apa punya gampang pergi terima lamaran lelaki macam aku, kahkahkah. Kali ni kes tengok wayang bersama. Oh ya, kepada pembaca. Aku ni dulu sekolah jenis ber'agama'. Couple itu haram, sana-sini haram. Mujur depa tak cakap ikan keli tu haram, kalau tak memang aku ajak depa solat hajat di kantin. Aku keluar dgn kekasih aku ni time cuti sekolah, bila buka sekolah aja 'dia' ni pergi ceritalah ke kawan dia si Maimun tu. Apa punya beruklah Maimun ni pergi lapor ke ustaz rizal, memang ustaz telifon mak abah kekasih aku tu, kata aku bawa anak depa pergi tgk wayang lah apalah. Tak keharuan dah aku woi, memang mati dah, memang aku fikir tamat dah riwayat the zaindiary. Tapi aku silap, kekasih aku pawer! dia bertahan woi, kami bertahan. Tak peduli apa nak jadi, aku dgn dia tetap bersama. 

Kali ni aku ambil jalan yg lebih serious, aku cuba paksa diri belajar sungguh-sungguh. Sejarah hok kosong tu kalau dapat satu pun takpa dah. Hobi paling syok dekat sekolah dulu adalah ngintai adik-adik junior, hangpa yg senior kalau tak pernah buat, toksah dok gelar diri tu 'senior' lah woi.

Ada satu hari tu apa punya kes entah aku tak ingat, suka-suka aja aku panggil junior aku ni. Afza denga Hanees. kahkahkah! pasal kes apa entah, tapi time tu memang ada si zaty dudin dengan kinah si kepam air liur. Isu apa pun aku dah tak ingat, tapi aku tau aku pernah marah depa dua dekat tangga, waktu tu memang marahlah. Tapi sebenarnya aku suka-suka aja, saja tunjuk senior, apa bodohnya lah perangai. Oh ya, baru aku teringat, kes Asrul dengan Qaedi apa entah. Dari depa minat Qaedi dgn Asrul, baik depa minat aku. Kahkahkah! Aku dengar cerita depa dua orang dah takda dekat sekolah bukit tu lagi, Afza ke mrsm batu pahat, hanees ke sekolah agama apa entah. Si Hanees tu aku pelik, pindah ke sekolah agama juga. Rugi tahu tak grad di samer. Siapa yg habis di Samer dia akan rasa lain macam, sungguh.

Bosan kalau cerita dah masuk bab junior ni, tapi bila si apepah ahmad tu dah mula buat cerita kelakar dekat blog dia, mulalah aku rasa nak balas dendam. Si Apepah Ahmad ni aku tak berapa nak ingat apa dosa yg aku dah buat ke dia, tapi hok aku ingat aku pernah jugalah terpiker nak ngorat dia, tp mujur ain farhana ni lebih pawer. Ada tahun ni juga aku jenguk sekolah bukit tu, aku terserempak dengan Apepah Ahmad ni, kau tahu dia kata apa? bukan bagi salam, bukan tanya khabar, lafaz sakinah lagi lah tak. 

"Fuyoo, artis datang Samer". Apa punya lahanat lah si Apepah Ahmad ni! Aku tak tahu pula saat dan waktu tulah kali terakhir aku nampak dia di Samer. Mesti kawan-kawan dia rindu ke dia. Apa pun aku nak ucap jugalah, semoga dia dapat menggapai cita-cita dan impian yang selalu dia impikan. Dia kena bersyukur dia ada kawan-kawan hok betul-betul ikhlas nak kawan dengan dia, kihkihkih! Semoga Afifah Ahmad sedar akan kewujudan cinta Taufiq kepadanya, demi cinta taufiq afifah, demi cinta taufiq. Padan muka kau!

Baiklah, aku dah bosan. Aku tak tahu apa yang aku dah merepek dekat hangpa. Anak aku dah minta bacakan doa tidur, si isteri dok sibuk dengan blackberry dia. Anak menangis minta susu pun bukannya sedar dia tu. Oh ya, bini aku minat Nirvana. Bye

No comments:

Post a Comment