Monday 10 June 2013

Oh yeah! Oh yeah!

Aku punyalah mengamuk dalam kelas tadi, cerita lecturer aku pelat tu satu hal. Ni cerita dia bagi assignment sesuka hati yang memang tak masuk dalam silibus langsung. 

Ni aku nak tanya, lecturer aku tu bagi assignment disebabkan betul-betul dia nak mengajar ataupun sebab dia marah. Kalau sebab dia marah, memang cilake! 

Kau nak klasifikasikan student kau faham atau tak dengan memberi soalan, ya betul kau bagi masa satu jam. Tapi bila ada student yang tanya, boleh tak nak terangkan dalam bahasa melayu. Kau tak bagi, natang apa kau nak uji sama ada student tu faham atau tak. Ni dah macam final exam! 

Kau dah bebankan kepala hotak sesetengah student yang memang tak pawer mana nak cakap omputih, tapi kalau kau bagi dia cakap bahasa dia sendiri, mau terpacak rambut kau dengar dia punya 'explanation'.

Bagi aku, bahasa tu tak melambangkan tahap kau menguasai sesuatu bidang. Bahasa inggeris tu memang penting, tapi tak bermaksud kau tak pawer omputih, kau akan noob dalam sesuatu bidang tu.

Contoh aku bagi; Ada makcik dari kampung ni pawer gila nak mati buat kuih bengkang, sekali mat saleh ni tanya macam mana dia buat? Kau rasa tak terlondeh pundi kencing makcik tu nak menjawab? 

So dekat sini aku cuma nak cakap, wahai lecturer yang superhebat. Kau janganlah melenting tak tentu pasal bila ada student yang tergagap nak jawab persoalan kau. Bukan student tu tak faham, tapi dia berdebor woi dah kau tanya dalam bahasa omputih. Bukan semua orang ada skill nak ber public speaking, janganlah melenting. Tindakan kau tak relevan langsung, relax. 

Aku yakin atas kertas, student kau pawer susun ayat. Cuma bila nak bercakap tu dia berterabur sikit, takda keyakinan. Aku tau, sebab aku pun macam tu. Kahkahkah! Tapi kalau kau bagi aku cakap bahasa yang aku selesa, mampos dengan pundi kencing kau sekali terlondeh. Kahkahkah!

"Weyh Zack, sampai bila student nak pandai cakap omputih kalau semua berpendapat macam kau?"

Aku nak tanya balik. "Sampai bila kau nak student terus ponteng kelas sebab takut kena cakap omputih?" *ponteng sebab pergi 'club' tu tolak tepi, kahkahkah!

"Habis diorang kenalah berusaha sendiri, cari inisiatif untuk diri sendiri. Dah tahu english tak pawer. Belajarlah, practice lah"

"Dari kau dok bising, apa kata kau bimbing, kau tolong dari kau dok rasa diri kau sendiri pawer dan gelak kat orang lain. "

Benda selagi tak kena batang hidung, semuanya mudah.

Depa belajar pagi petang siang malam, memang betul-betul faham. Tunggu nak kena soal aja, sekali lecturer kata dia bebal, tak study, tak buat persediaan. Dengan alasan dia tak dapat terangkan.

Bukan dia tak dapat terangkanlah bangsat! Tapi sebab dia takut, dia takut kena gelak, dia takut orang pandang rendah, dia takut. Sebab environment dia dalam 'scene' belajar ni selalu kena macam tu.

Take it slow lah, nama pun belajar. Jangan nak marah tak tentu pasal sebab student kau tak bolehcakap omputih, kau bukan ajar english pun, kau ajar benda lain. 

You're english is also not that good, grammar bersepah, sebutan tak betul. Selalu juga student kau bahan kau belakang-belakang. Public jadi Paprek, for jadi fro. Kahkahkah! pelat tak bertempat kau ni. 

Oh ya, bila aku dok cerita benda ni. Teringat pula pada satu filem hindustan "3 Idiots". Kalau kau rasa entry aku ni serupa gampang, kau pergilah tengok cerita tu. Kau kan lagi percaya benda dekat TV, kahkahkah!

No comments:

Post a Comment