Sunday 9 June 2013

Admin itu pelajar, pelajar itu Admin

Jangan risau, aku dah solat isya' sekali dengan berdoa. Apa yang aku doa kau tak payah tanya, baik kau doa kau sendiri-sendiri aja. Kasi aku kaya pun cun jugak!

Esok aku ada kelas pukul 11 pagi, yang jahanam buat aku rasa nak bertumbuk dengan pihak Admin ni adalah bila dalam jadual tunjuk kelas aku dekat blok D. Astaghfirullah, hok aku tau bangunan sampai blok C aja. Cerita blok D dekat setapak lah apa lah depa boleh pi cerita dekat bangla cyber cafe belakang.

Kes macam ni aku tau bukan aku aja yang kena, ramai! Tapi depa suka sumpah seranah sorang dalam hati, cerita dekat mamak tepi sambil pekena nasi ayam, usha-usha makwe.

Esok kelas pukul 11 ni macam mana? aku nak kena ngadap admin dulu ke? nak tanya kelas kat mana? Aku dah register subject, naik turun bangunan. Aku dah tekan sana sini dekat student portal, dah buat semua. Dengan harapan segala benda jadi mudah, aku nak pergi kolej dalam keadaan otak free. 

Sekali jadi benda gini. Kalau memang betul blok D tu wujud, apa punya gampang aku nak ke 'setapak' lepastu ke bandar kolumpo ni balik? kalau aku buat surat minta peruntukan minyak kenderaan, haram depa tak boleh bagi. 

Jadi esok aku tak dapat masuk kelas lagi, sebab aku kena setel urusan puaka blok D, setan!

Takpa, aku tau blok D tu hanya kesilapan dan sandiwara, kesilapan yang bukan kali yang pertama.

Ini cerita semester lepas. "Student kena hadir kelas, sistem kali ni kalau student tak hadir kelas lebih dari 3 kali, student akan di bar dari mengambil final exam".

Jengjengjeng! Satu kolej kena bar dari subjek masing-masing! Macam aku, kena bar dari subjek "Revog". Student lain aku tatau, ada member aku kena bar subjek yang lain. Tapi subjek yg kami kena bar ni memang kami hadir full baq ang! full tahap melimpah dah! Majoriti kawan aku semua kena. SEMUA! Kahkahkah! Kalau yang hadir kelas penuh pun kena. Jadi yang tak hadir kelas lebih dari sepuluh kali tu pun turut sama membuat rusuhan lah dekat admin! macam gampang! Kahkahkah! Kesian betul student hok datang kelas penuh macam aku ni. 

Bila rujuk ke admin, depa kata ada salah sikit dkt sistem. Mungkin lecturer tak key in dan sebagainya. Hangpa ingat aku nak dengar semua bullshit tu?! Student disuruh untuk minta signature lecturer, dekan dan head of school. 

Eh kejap, head of school dengan dekan tu lain ke sama eh? Ah! Peduli apa, yg penting tiga signature kitorang kena mintak. Minggu tu lecturer aku merasa lah jugak macam mana jadi Lisa Surihani, berpusu-pusu student minta signature. Supaya lepas untuk ambil final exam. 

Yang bangun pagi bergaduh dengan setan untuk hadir kelas dengan harapan flow semester jadi mudah, semua jadi sia-sia. Ya betul, kesilapan sistem tu belakang cerita, yang penting kita pergi kelas dan dapat ilmu. Betul, tu semua betul. Masalahnya sekarang, kawan-kawan aku yg memang taknak pergi kelas tu, tapi terpaksa. Depa kena datang, kalau tak datang depa akan kena bar dari final exam. Datang punya datang, kena bar juga. Kutu-kutu yg malas pergi kelas pun sah-sah kena bar, tapi boleh turut buat muka kesian dan merungut kenapa mereka kena bar. Dah semua merungut kena bar, takkan admin nak kata semua tak datang full? memang kena sumpah jadi kambing lah admin tu nanti.

Jadi sekarang dah ada dua group. Dua-dua group ni kaki lepak sampai memalam buta, pergi mana tu belakang cerita. Satu group ni mengantuk nak mampos tapi paksa pergi kelas, group lagi satu pula memang haram malas pergi kelas. Akhir cerita dua-dua dapat masuk exam. Perghh! Mahu tak berbulu? Kahkahkah!

Oh ya, group lagi satu. Group anak soleh macam aku yang turut aja perintah dan lepas geram dekat blog.

"Aku rindu UiTM" bye


No comments:

Post a Comment